fbpx

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Leveringsvoorwaarden te Amsterdam

Artikel 1: OFFERTE, OPDRACHT

  1. De offerte wordt schriftelijk uitgebracht, behoudens spoedeisende
    omstandigheden.
  2. In de schriftelijke offerte wordt onder meer aangegeven:
    • a. de plaats van het werk;
    • b. een omschrijving van het werk;
    • c. volgens welke tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en
      berekeningen het werk zal worden uitgevoerd;
    • d. de prijs van het in de offerte omschreven werk, de omzetbelasting daarin
      niet begrepen.
    • e. betalingswijze bij opdrachtverstrekking;
    • f. of hoeveelheden verrekenbaar zullen zijn, en zo ja welke;
    • g. de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op de offerte en op de daaruit
      voortvloeiende aannemingsovereenkomst.
  3. De offerte wordt gedagtekend en geldt ingaande die dag gedurende zestig dagen.
  4. Tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen, die door de aannemer
    of in zijn opdracht vervaardigd zijn, blijven eigendom van de aannemer.
    Zij mogen niet aan derden ter hand worden gesteld of getoond met het
    oogmerk een vergelijkbare offerte te verkrijgen. Zij mogen evenmin worden
    gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd. Indien geen opdracht wordt
    verleend dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na de afwijzing aan de
    aannemer te worden geretourneerd.
  5. Wanneer de offerte niet wordt geaccepteerd, is de aannemer gerechtigd de kosten
    die gemoeid zijn met het tot stand brengen van de offerte aan degene op
    wiens verzoek hij de offerte uitbracht in rekening te brengen, indien hij
    dat voor het uitbrengen van de offerte heeft bedongen.
  6. Wanneer de offerte door opdrachtgever wordt geaccepteerd wordt deze opdracht.
    Indien opdrachtgever schriftelijk opdracht geeft waarin andere bepalingen
    dan die van de offerte van kracht zijn, is aannemer gerechtigd de opdracht
    niet te accepteren. Indien de opdrachtgever de offerte (mondeling)
    accepteert zijn de voorwaarden in de offerte bepalend.

Artikel 2: RISICOREGELING

Onverminderd de toepasselijkheid van een risicoregeling voor de verrekening van wijzigingen
van lonen en prijzen, blijven kostenverhogingen die zich voordoen binnen 1
maand na totstandkoming van de overeenkomst, voor rekening van de aannemer.
Prijsstijgingen nadien worden doorberekend aan de klant.

Artikel 3: VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER

  1. De opdrachtgever zorgt ervoor dat de aannemer kosteloos tijdig kan
    beschikken:
    • over de voor de opzet van het werk benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals
      vergunningen, ontheffingen en beschikkingen), zo nodig in overleg met de aannemer;
    • over het gebouw, het terrein of het water waarin of waarop het werk moet worden uitgevoerd;
    • over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bouwstoffen en hulpmiddelen;
    • over aansluitingsmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting, verwarming, gas, perslucht en water.
  2. De benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor rekening van de
    opdrachtgever.
  3. De opdrachtgever dient ervoor te zorgen, dat door anderen uit te voeren
    werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot het werk van de aannemer
    behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht, dat de uitvoering van het
    werk daarvan geen vertraging ondervindt.
  4. Betaling van de facturen geschiedt vooraf

ArtikeI 4: AANSPRAKELIJKHEID VAN DE OPDRACHTGEVER

  1. De opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de door of namens hem
    voorgeschreven constructies en werkwijzen, daaronder begrepen de invloed,
    die daarop door de bodemgesteldheid wordt uitgeoefend, evenals voor de
    door of namens hem gegeven orders en aanwijzingen.
  2. Indien bouwstoffen of hulpmiddelen, die de opdrachtgever ter beschikking heeft
    gesteld, dan wel door hem zijn voorgeschreven, gebreken mochten hebben, is
    de opdrachtgever aansprakelijk voor de daardoor veroorzaakte schade.
  3. De gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of beschikkingen van
    overheidswege die na de dag van de offerte in werking treden, komen voor
    rekening van de opdrachtgever.
  4. De opdrachtgever is aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van
    door hem of in zijn opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of
    verrichte leveringen.
  5. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein
    verontreinigd is of de uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd
    zijn, is de opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering
    van het werk voortvloeiende gevolgen.

Artikel 5: VERPLICHTINGEN VAN DE AANNEMER

  1. De aannemer is verplicht het werk goed en deugdelijk en naar de bepalingen
    van de overeenkomst uit te voeren. De aannemer dient het werk zodanig uit
    te voeren, dat daardoor schade aan persoon, goed of milieu zoveel mogelijk
    wordt beperkt.
  2. De uitvoering van het werk moet zodanig zijn, dat deze conform de aangegane
    overeenkomst is.
  3. Het werk en de uitvoering daarvan zijn voor verantwoordelijkheid van de
    aannemer met ingang van het tijdstip van aanvang tot en met de dag waarop
    het werk opgeschort wordt dan wel als gereed of opgeleverd wordt
    beschouwd.
  4. Indien de aard van het werk hiertoe aanleiding geeft, stelt de aannemer zich voor
    aanvang van het werk op de hoogte van de ligging van kabels en leidingen.
  5. De aannemer
    wordt geacht bekend te zijn met de voor de uitvoering van het werk van
    belang zijnde wettelijke voorschriften en beschikkingen van overheidswege,
    voor zover deze op de dag van de offerte gelden. De aan de naleving van
    deze voorschriften en beschikkingen verbonden gevolgen zijn voor zijn
    rekening.
  6. De aannemer is verplicht de opdrachtgever te wijzen op onvolkomenheden in
    door of namens de opdrachtgever voorgeschreven constructies en werkwijzen
    en in door of namens de opdrachtgever gegeven orders en aanwijzingen, evenals
    op gebreken in door de opdrachtgever ter beschikking gestelde of
    voorgeschreven bouwstoffen en hulpmiddelen, voor zover de aannemer deze
    kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.

Artikel 6: AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANNEMER

  1. Onverminderd
    de aansprakelijkheid van partijen krachtens de overeenkomst of de wet is
    de maximale aansprakelijkheid van de aannemer begrensd tot de hoogte van
    de aanneemsom, dan wel tot de hoogte van de in rekening gebrachte kosten
    van het werk waarop de aansprakelijkheidsdeel betrekking heeft.
  2. De aannemer is aansprakelijk voor schade aan andere werken en eigendommen van
    de opdrachtgever voor zover deze door de uitvoering van het werk is
    toegebracht en te wijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of
    verkeerde handelingen van de aannemer, zijn personeel, zijn onderaannemers
    of zijn leveranciers.

Artikel 7: OPLEVERING EN GARANTIE

  1. Het werk wordt na gereed melding door aannemer als opgeleverd beschouwd. Tot
    14 dagen na de gereed melding heeft opdrachtgever het recht om gebreken te
    melden. Wanneer de gebreken terecht zijn is aannemer verplicht deze
    gebreken zo spoedig mogelijk en kosteloos te herstellen. De aannemer is
    verplicht gebreken welke onder garantie vallen zo spoedig mogelijk te
    herstellen.
  2. Na de oplevering is de aannemer niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen
    aan het werk. Wel blijft aannemer verantwoordelijk voor onderdelen
    waarvoor een garantiecertificaat is afgegeven. De rechtsvordering uit
    hoofde van het in het vorige lid bedoelde gebreken is niet ontvankelijk,
    indien zij wordt ingesteld na het verlopen van de garantietermijn.

Artikel 8: SCHORSING, OPSCHORTING, BEËINDIGING VAN HET WERK IN ONVOLTOOIDE STAAT

  1. De opdrachtgever is bevoegd de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk
    op te schorten of te schorsen. Voorzieningen, die de aannemer ten gevolge
    van de schorsing moet treffen, worden als meerwerk verrekend. Schade die
    de aannemer ten gevolge van de schorsing lijdt, dient opdrachtgever te
    vergoeden.
  2. Indien gedurende de schorsing schade aan het werk ontstaat, komt deze niet voor
    de rekening van de aannemer.
  3. Indien de schorsing langer dan 14 dagen duurt, kan de aannemer bovendien
    vorderen, dat hem een evenredige betaling voor het uitgevoerde gedeelte
    van het werk wordt gedaan. Daarbij wordt rekening gehouden met op het werk
    aangevoerde, nog niet verwerkte maar wel al door de aannemer betaalde
    bouwstoffen.
  4. De opdrachtgever is te allen tijde bevoegd de overeenkomst geheel of
    gedeeltelijk op te zeggen. Indien de schorsing van het werk langer dan een
    maand duurt, is de aannemer bevoegd het werk in onvoltooide staat te
    beëindigen. In dat geval dient in overeenstemming met het volgende lid te
    worden afgerekend.
  5. De aannemer heeft in dat geval, wanneer er geen kosten voor het werk gemaakt
    zijn, recht op 10% van de aanneemsom. Wanneer er wel kosten gemaakt zijn
    dan heeft aannemer recht op de aannemingssom, vermeerderd met de kosten
    die hij als gevolg van de niet voltooiing heeft moeten maken en verminderd
    met de hem door de beëindiging bespaarde kosten. De aannemer zendt de opdrachtgever
    een gespecificeerde eindafrekening van wat de opdrachtgever als gevolg van
    de opzegging verschuldigd is.

Artikel 9: BOUWSTOFFEN

  1. Alle te verwerken bouwstoffen moeten van goede hoedanigheid zijn, geschikt zijn
    voor hun bestemming en voldoen aan de gestelde eisen. De aannemer stelt de
    opdrachtgever in de gelegenheid bouwstoffen te keuren. De keuring dient te
    geschieden bij de aankomst hiervan op het werk (eventueel op
    overeengekomen monsters) of bij de eerste gelegenheid daarna, mits in dat
    laatste geval de voortgang van het werk niet in gevaar komt.
  2. De opdrachtgever is bevoegd bouwstoffen door derden te laten onderzoeken. De
    daaraan verbonden kosten komen voor zijn rekening, behalve ingeval van
    afkeuring, in welk geval de kosten voor rekening van de aannemer komen.
    Door de opdrachtgever ter beschikking gestelde bouwstoffen worden geacht
    te zijn goedgekeurd.
  3. Zowel de opdrachtgever als de aannemer kunnen ingeval van afkeuring van
    bouwstoffen vorderen dat een in onderling overleg getrokken, door beiden
    gewaarmerkt verzegeld monster wordt bewaard.
  4. De uit het werk komende bouwstoffen, waarvan de opdrachtgever heeft verklaard
    dat hij ze wenst te behouden, dienen door hem van het werk te worden
    verwijderd. Alle andere bouwstoffen worden door de aannemer afgevoerd,
    onverminderd de aansprakelijkheid van de opdrachtgever op grond van
    artikel 4, vijfde lid.
  5. Voor de aangevoerde bouwstoffen draagt de opdrachtgever het risico van verlies
    en/of beschadiging vanaf het moment waarop zij op het werk zijn aangevoerd
    gedurende de tijd dat deze daar buiten de normale werktijden onder
    toezicht van de opdrachtgever verblijven.

Artikel 10: MEER EN MINDER WERK

  1. Verrekening
    van meer en minder werk vindt plaats:
    • a. ingeval van wijzigingen in de overeenkomst dan wel de voorwaarden van
      uitvoering;
    • b. ingeval van afwijkingen van de bedragen van de stelposten;
    • c. ingeval van afwijkingen van verrekenbare hoeveelheden;
    • d. in de gevallen vertraging, vervangen van materialen of in gebreke blijven
      van opdrachtgever.
  2. Indien bij de eindafrekening van het werk blijkt dat het totaalbedrag van het
    minder werk het totaalbedrag van het meer werk overtreft, heeft de
    aannemer recht op een bedrag gelijk aan 10% van het verschil van die
    totalen.
  3. Wijzigingen in de overeenkomst dan wel de voorwaarden van uitvoering zullen
    schriftelijk worden overeengekomen. Het gemis van een schriftelijke
    opdracht laat de aanspraken van de aannemer en van de opdrachtgever op
    verrekening van meer en minder werk onverlet. Bij gebreke van een
    schriftelijke opdracht rust het bewijs van de wijziging op degene die de
    aanspraak maakt.
  4. Stelposten zijn in de overeenkomst genoemde bedragen, die in de aannemingssom zijn
    begrepen en die bestemd zijn voor hetzij
    • het aanschaffen van bouwstoffen, hetzij
    • het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan, hetzij
    • het verrichten van werkzaamheden, welke op de dag van de overeenkomst
      onvoldoende nauwkeurig zijn bepaald en welke door de opdrachtgever nader
      moeten worden ingevuld. Ten aanzien van iedere stelpost wordt in de
      overeenkomst vermeldt waarop deze betrekking heeft.
  5. Bij de ten laste van stelposten te brengen uitgaven wordt gerekend met de aan
    de aannemer berekende prijzen respectievelijk de door hem gemaakte kosten,
    te verhogen met een aannemersvergoeding van 10%.
  6. Indien een stelpost uitsluitend betrekking heeft op het aanschaffen van
    bouwstoffen, zijn de kosten van het verwerken daarvan in de aannemingssom
    begrepen en worden deze niet afzonderlijk verrekend. Deze kosten zullen
    echter worden verrekend ten laste van de stelpost, waarop de aanschaffing
    van die bouwstoffen wordt verrekend voor zover zij door de invulling die
    aan de stelpost wordt gegeven hoger zijn dan die waarmee de aannemer
    redelijkerwijs rekening heeft moeten houden.
  7. Indien een stelpost betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen en het
    verwerken daarvan, zijn de kosten van verwerking niet in de aannemingssom
    begrepen en worden deze afzonderlijk ten laste van de stelpost verrekend.
  8. Indien in de overeenkomst verrekenbare hoeveelheden zijn opgenomen, en deze
    hoeveelheden te hoog of te laag blijken om het werk tot stand te brengen,
    zal verrekening plaats vinden van de uit die afwijking voortvloeiende meer
    of minder kosten.

Artikel 11: BETALING

  1. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, zendt de aannemer de
    desbetreffende termijnfactuur aan de opdrachtgever met vermelding van de
    verschuldigde omzetbelasting. Indien opdrachtgever niet akkoord gaat met
    een factuur, dan dient deze binnen 14 dagen na ontvangst schriftelijk te reclameren,
    daarna vervalt het recht op reclamatie.
  2. Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient de aannemer de eindafrekening
    in. De eindafrekening biedt een volledig overzicht van al wat partijen
    over en weer als gevolg van de overeenkomst verschuldigd zijn en waren.
    In de eindafrekening wordt daartoe onder meer
    opgenomen:
    • de aannemingssom
    • een specificatie van het meer en minder werk
    • de omzetbelasting
    • garantiecertificaat indien overeengekomen
  3. Betaling van een factuur dient plaats te vinden uiterlijk 14 dagen na de dag waarop
    de aannemer de factuur aan de opdrachtgever heeft toegezonden. Bij
    overschrijding van de betalingstermijn is opdrachtgever een rente over het
    openstaande bedrag verschuldigd van 1% per maand.
  4. De aannemer is bevoegd het bedrag van een factuur te verhogen met een
    kredietbeperkingstoeslag van 2%. De toeslag wordt verschuldigd indien
    betaling plaatsvindt na de gestelde termijn.
  5. Een beroep op garantie of aanspraak op herstel van gebreken of schade geeft
    geen recht op uitstel van de betalingsverplichting van de opdrachtgever.
  6. Indien werkzaamheden niet afgerond kunnen worden door bijvoorbeeld weersomstandigheden
    en / of een lange levertijd van materialen, dan zal de gehele factuur voldaan
    dienen te worden om de niet door ons geleverde materialen en / of diensten
    en/of restant werkzaamheden na.

Artikel 12: IN GEBREKE BLIJVEN VAN DE OPDRACHTGEVER

  1. Indien de opdrachtgever met de betaling van wat hij als gevolg van de
    overeenkomst aan de aannemer verschuldigd is in gebreke blijft, is hij
    daarover met ingang van de vervaldag een rente van 1% per maand
    verschuldigd.
  2. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt, is de aannemer gerechtigd tot
    invordering van het verschuldigde over te gaan, mits hij de opdrachtgever
    schriftelijk heeft aangemaand om alsnog binnen 7 dagen te betalen en die
    betaling is uitgebleven. Indien de aannemer tot invordering overgaat, zijn
    alle daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten en de rentekosten,
    gerekend vanaf de factuurdatum, voor rekening van de opdrachtgever.
  3. Indien de opdrachtgever een termijn niet tijdig betaalt, is de aannemer
    gerechtigd het werk stil te leggen tot het moment waarop de verschuldigde
    termijn is voldaan, mits hij de opdrachtgever schriftelijk heeft
    aangemaand om alsnog binnen 7 dagen te betalen en die betaling is
    uitgebleven. Het in de vorige zin bepaalde laat onverlet het recht van de
    aannemer op vergoeding van schade, kosten en interesten.
  4. Indien gedurende het op grond van het vorige lid stilleggen van het werk schade
    aan het werk of vervolgschade ontstaat, komt deze niet voor rekening van
    de aannemer.

Artikel 13: GEWIJZIGDE UITVOERING

Indien tijdens de uitvoering van het werk blijkt, dat het werk of een onderdeel
daarvan door onvoorziene omstandigheden slechts gewijzigd kan worden
uitgevoerd, treedt de partij die het eerst met deze omstandigheid bekend wordt
in overleg met de andere partij. De aannemer wijst de opdrachtgever daarbij op
de financiële consequenties. Een overeengekomen gewijzigde uitvoering wordt als
meer en minder werk verrekend.

Artikel 14: AANSPRAKELIJKHEID EN GESCHILLEN

  1. Voor de beslechting van de in dit artikel bedoelde geschillen doen partijen
    afstand van hun recht deze aan de gewone rechter voor te leggen, behoudens
    ingeval van het nemen van conservatoir maatregelen en de voorzieningen om
    deze in stand te houden en behoudens de in het derde lid omschreven
    bevoegdheid.
  2. Alle geschillen – daaronder begrepen die, welke slechts door een der partijen
    als zodanig worden beschouwd – die naar aanleiding van deze overeenkomst
    of van de overeenkomsten die daarvan een uitvloeisel zijn, tussen
    opdrachtgever en aannemer mochten ontstaan, worden beslecht door arbitrage
    in overeenstemming met de regelen beschreven in de statuten van de Raad
    van Arbitrage voor de Bouwbedrijven in Nederland, zoals deze drie maanden
    voor het tot stand komen van de overeenkomst luiden.
  3. In afwijking van het tweede lid kunnen geschillen, welke tot de competentie
    van de kantonrechter behoren, ter keuze van de meest gerede partij ter
    beslechting aan de bevoegde kantonrechter worden voorgelegd.
  4. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade onstaan door: zetting, verzakkingen, beweging en/of bijbehorende gevolgschade bij eventuele lekkage na de uitgevoerde werkzaamheden.

Start typing and press Enter to search